Pienennä puhelinlaskuasi

Matkapuhelin- eli kännykkälasku tulee helposti hyvinkin suureksi, ellei siihen kiinnitä huomiota. On niin helppoa puhua ystävien kanssa pitkiäkin puheluja ja laittaa lukuisia tekstiviestejä ilman, että tulee lainkaan ajatelleeksi sitä laskupuolta. Puhumattakaan sitten palvelunumeroista tai muista matkapuhelinten liitännäispalveluista…

 

Mitä tekisin, jotta puhelinlaskuni olisi pienempi?

Pohdi omaa liittymääsi

Onneksi on olemassa lukuisia keinoja oman puhelinlaskun pienentämiseksi.

Aivan ensin kannattaa miettiä omaa liittymäänsä ja tutkailla, olisiko markkinoilla edullisempi liittymä tarjolla. Myös datan käyttö sekä omien soittojen ja tekstiviestien määrä vaikuttaa liittymän valintaan, sillä näistä on tarjolla erilaisia ”pakettiratkaisuja”. On esimerkiksi olemassa liittymiä, joilla 4g data on kiinteähintainen paketti.

Yksi hyvä tapa säästää liittymässä on ottaa saman operaattorin liittymä kuin mitä omalla lähipiirillä on. On nimittäin paljonkin edullisempaa soittaa sukulaisille, ystäville ja tuttaville saman operaattorin liittymän kautta kuin mikä heilläkin on käytössään. Liittymän selvittämiseksihän ei tarvitakaan mitään salapoliisin työtä, vaan asiaa kannattaa kysyä reippaasti. Myös oma lähipiiri hyötyy liittymien yhtenäistämisestä, sillä säästäväthän he sitten itsekin lopulta omassa puhelinlaskussaan.

Mieti, mihin soitat

Ei ole aivan yhdentekevää, minne soittaa. Nimittäin esimerkiksi palvelunumerot ovat hyvin kalliita ja näkyvät taatusti puhelinlskun kasvuna. Siksi kannattaa välttää palvelunumeroiden käyttöä, jos se vain suinkin on mahdollista.

Jos taloudessa on lankapuhelin, kannattaa sillä olla soittamatta matkapuhelinliittymiin, sillä sekin on kallista. Nyrkkisääntönä voitaisiinkin pitää sitä, että kannattaa soittaa lankapuhelimella lankapuhelimeen. Usein myös tekstiviesti on paljon halvempi vaihtoehto kuin mikään puhelu. Kännykän tekstiviestillä lyhyen asian kertominen on helppoa eikä siinä tule lörpöteltyä liikaa, kuten usein saattaa puhelun kanssa käydä. Monestihan käy nimittäin niin, että soittaa kysyäkseen jotain aivan pientä asiaan, mutta jutteleekin pidempään, kun kerran on tullut soittaneeksi. Tämä on hyvin yleinen syy puhelinlaskun kasvamisen taustalla.

Tarkastele puhelinkäyttäytymistäsi

Aika ajoin kannattaa pysähtyä miettimään omaa käyttäytymistään niin soittajana kuin puhelun vastaanottajanakin. Ja sama koskee luonnollisestikin myös tekstiviestittelyä.

Jos tunnistaa itsensä paljon puhuvaksi, kannattaa hankkia liittymäänsä niin kutsuttu saldorajoitus. Tällöin operaattorin kanssa sovitaan jokin tietty summa, jonka ylittäminen kuukaudessa ei ole mahdollista. Näin ei yksinkertaisesti voi puhua liikaa. Saldorajoitus on melkeinpä välttämätön talouden lapsille ja nuorille, joilla on käytössään oma matkapuhelin.

Hyvä tapa on myös hankkia dataa ja puheaikaa etukäteen, eli hankkia jonkinlainen prepaid-liittymä, johon saa ladata haluamansa määrän rahaa ja soittaa sitten sen sallimissa rajoissa. Myöskään prepid-liittymä ei anna tuhlata rahaa enempää kuin siihen on ladattuna.

Lopuksi on olemassa vielä aivan yksinkertaisia vaihtoehtoja puhelinlaskun pienentämiseen.

Kannattaa puhua vähemmän. Laskua ei kerry, jos ei puheluitakaan. Jos kuitenkin haluaa edelleen puhua paljon, kannattaa soittaa sellaiseen aikaan, jolloin soittaminen on halvempaa. Jos ei vielä tiedä, milloin tämä edullisempi aika omassa liittymässään on, kannattaa se selvittää viimeistään nyt. Myöskin palvelunumeroihin soittaminen kannattaa yksinkertaisesti lopettaa. Se ei ole kannattavaa toimintaa, jos haluaa puhelinlaskunsa pienenevän.

Joskus myös henkilökohtainen vierailu on paljon vakuuttavampi vaihtoehto kuin soittaminen. Monesti se on myös halvempikin, jos tuttuva, jolle aikoo soittaa, asuu lähellä.

Tärkeintä on muistaa, ettei puhelinlasku pienene itsekseen, vaan se vaatii puhelimenkäyttäjän toimia. Jokainen on itse avainasemassa siinä, minne suuntaan laskun suuuruus kehittyy.

Kuulemme mielellämme kokemuksia sinulta

      Jätä kommentti

      This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.